-livet i en norrlandsträdgård

fredag 7 januari 2011

Gömda....men inte glömda

Veckans tema hos Katarina är 'Gömda'. Det första som poppade upp i mitt huvud var mina övervintrade växter som står gömda i källaren och ser bedrövliga ut. 
 Även om dom nu ser väldigt fula ut och ska helst inte synas alls är dom inte glömda. Det gäller att komma ihåg hur vackra dom såg ut förra sommaren. Samt vilken växtprakt dom förhoppningsvis kommer ge till sommaren...
 Mina lyckoklöver Oxalis "Iron Cross" och Oxalis triangularis  står gömda i matkällaren i ca 5 plusgrader. Dom får inget vatten på hela vintern. I månadsskiftet april/maj plockar jag upp rhizomerna och "smålökarna " ur jorden, det är lätt eftersom jorden är kruttorr. Planterar i ny jord ca 2-3 cm djup, tar ut dom när växthuset öppnats (slutet på april/början på maj) där får dom får växa till sig.
Lyckoklövern står sen i norrläge på brotrappen och trivs förträffligt.

 Gyckelblomstren är första gången jag övervintrar. Dom står i ett källarrum i ca +15 grader. Får en skvätt vatten 1gång/mån. Än så länge lever den.... tanken är när jag öppnar växthuset försöker jag plocka upp småplantor ur krukan och plantera på nytt. Vi får se om jag lyckas...

 Afrikas blå lilja står gömd i mörkret och kylan i matkällaren för andra året. Den överlevde där förra vintern och blommade för första gången i somras. Vattnar försiktigt några gånger under vintern. Får komma fram och få ny jord när jag startar växthuset.

Pelagoner verkar finnas flera sätt att övervintra. Mitt sätt är, jag plockar bort alla blommor när jag (gömmer)ställer ner dom i källarfönstret i rummet som håller ca15 grader. Lite vatten en gång i månaden. Jag planterar om dom i mars, låter dom börja skjuta nya skott innan jag klipper ner dom (efter ca 2 veckor). Tar då också ev. sticklingar.

Fler tolkningar på temat hittar ni HÄR

Ha en skön helg i vårt snörika land!

22 kommentarer:

  1. Så mycket fina gömda skatter du har i källaren!

    SvaraRadera
  2. God fredag :) Kul att se lite gömda skatter hos andra. Lyckoklöver har jag inga själv men blir nu sugen, ser så fina ut i krukan (andra bilden alltså :)
    Själv har jag precis plockat upp Murgrönsviolerna från källaren för mera ljus, hoppas så att de lever :)

    Ha en skön fredag :)

    SvaraRadera
  3. Jag igen :) Härlig trädgård du har och så mycket du fått gjort sedan inköpet av hus och trädgård, ser jättefint ut! Blir avis på planket, vill själv gärna ha något åt grannens hus.
    Ha det :)

    SvaraRadera
  4. Vilka skatter! Lyckoklövern är jättevacker med de olika bladfärgerna. Och så runda och täta. Kanske något att tänka på till sommaren, tack för tipset!

    SvaraRadera
  5. Mycket finns gömt i förråden och källare, det blir spännande att se hur de växer till sommaren.

    Här har snön vräkt ner i massor och idag har vi plus 0,5 men det är nog bara en tillfällighet.

    Ha en trevlig helg
    Gunilla

    SvaraRadera
  6. Det som göms ..... på hösten, kommer upp ..... när Stina öppnar växthuset. Jättetrevlig tolkning av veckans tema.
    En skön helg önskar Eva Linnea

    SvaraRadera
  7. Åh, Stina! Vilka lyckoklöver! Jag har aldrig förstått tjusningen med den blomman, men NU gör jag det! Fantastiskt! Och så enkelt! Hela ditt inlägg är full av viktig kunskap och jag kommer definitivt att återvända till det flera gånger - särskilt till hösten:)

    SvaraRadera
  8. Har oxå den röda Oxalis och den övervintrar i växthusets övervintringstält. Det blir bara fler och fler för varje år ...Gillar den mycket och den är dekorativ i smaplanteringar.
    Tjingeling

    SvaraRadera
  9. Härligt att få så mycket bra information! Mina lyckoklöver gömmer sig i en kruka inomhus, spännande att se hur det går! Tänk så mycket härligt vi har framför oss!!
    Ha en fin helg!
    Kram Margot

    SvaraRadera
  10. Det blir rena julafton när du ska plocka fram allt det gömda framåt vårkanten. Hoppas bara allt överlever, hos mig kan det vara lite si och så med det. Oxalisen är en av mina favoriter, särskilt den rödbladiga med skira blekrosa blommor.
    Ha det bra
    /Helen

    SvaraRadera
  11. Buna Stina!
    Foarte frumos ai evidentiat tema de azi.Imi plac toate florile tale,mai ales colectia de Pelargonium.
    In acelasi fel le pastrez si eu ,iarna.
    Am sa-mi fac timp sa-ti vizitez tot blogul.
    Sa ai o zi buna!

    SvaraRadera
  12. Det är otroligt att de torra växterna kan överleva och bli så fina igen med hjälp av ljus och ny jord!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  13. Så är det ju, bra att du påminner om detta i bilderna. Just nu ser det mesta rätt bedrövligt ut.
    /Anette

    SvaraRadera
  14. Vad mycket fint du delar med dig. Sitter och stickar och läser. Såå intressant att lära sig lite nytt om lyckoklöver och så. Övervintrar också mina pellisar hoppas dom överlever. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  15. Snygga lyckoklöver, bra tips där också. Har ärvt en gammal sort av granntanten men inte riktigt fått kläm på hur den ska skötas. Nu vet jag ! Tack !
    Ha en fin helg
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  16. Vad härligt det ser ut med bilderna hur de ser ut i förvaring och hur vackert de sen blommar på sommaren :) Kram Suss

    SvaraRadera
  17. Vilka härliga gömda skatter du har! Snart, snart får dom komma fram!
    Ha en fin kväll! / Irene

    SvaraRadera
  18. Vad många härligheter du har i dina gömmor..... Blir fint att ta fram till våren! Afrikas blå lilja (fast vita) har jag också i mina gömmor ;-)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  19. It is sometimes hard to imagine the beautiful flowers that can grow from such dead looking plants. Luck we have the summer photographs to remind us!
    Have a good weekend.

    SvaraRadera
  20. Hej Stina!
    Många vackra gömda skatter i källarförrådet, snart ska dom fram.
    Minns bilden från i fjol.... dina Oxalisar på trappan. Det var supersnyggt! Något att ta efter :=)
    Ha en trevlig lördagskväll!

    SvaraRadera
  21. Söta växter...till våren. Nu ser de verkligen gömda ut;)Oxalis hade jag också förut. Afrikans lilja och mängder av pelargoner står i källaren och bara väntar:)

    SvaraRadera
  22. Jag brukar övervintra mina 7 afrikas lilja i ladugården vid +5 men vattnar den lite under vintern. När den kommer fram så tar jag bara bort de fula bladen och ställer fram den. Blommorna klipper jag av på hösten. I somras 2018, hade jag 49 blommor. Såg mäktigt ut. Kram

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina