-livet i en norrlandsträdgård

måndag 26 juli 2010

En gjuten historia...

Nu har jag provat att gjuta en bordskiva för första gången. Jag fick en lite tokig idé att det bordet skulle kunna användas till något mer. Det blev ett solitär spel i mitten. Hm.. jag vet inte riktigt vad jag tycker om den idén nu !? Tokigt eller roligt? Just nu säger jag annorlunda?! Själva bordskivan blev iallafall jättebra och nu får den se så tillsvidare.



Jag ska ha transparenta glaskulor i groparna som jag beställt från en leksaksaffär på internet !
Underredet är ett betongblock som jag redan hade, ställde blocket i en hink och gjöt på lite extra betong så den skulle stå bättre. Kanske inte blev världens vackraste underrede men det får duga :)
Så här gjorde jag skivan....

Jag tejpade fast en del av en plasttunna på en slät skiva med hjälp av silvertejp.


Jag klyvde träkulor till solitärspelet som jag limmade fast med limpistol på bottenskivan


Spray limmade fast några lönnlöv som dekoration. Penslade över matolja innan jag hällde på betongen


Hönsnät som armering. Hällde först på ca 2,5 cm betong så all "dekoration" täcktes, la dit hönsnätet, sen ytterligare 2 cm betong


Betongen blandar jag för hand, lite tungt men det går...


Trähalvorna fick jag pilla bort från skivan, dom lossnade tyvärr från bottenskivan. Tur att jag hade penslat med olja !


Lönnlövs avtrycken blev riktigt bra, trots att det var ganska små blad med fin ådring


Nu har vi något att ställa kaffekoppen på :)
Eller spela ett spel med mig själv om jag har lite att göra !?
Är iallafall nöjd över mitt första försök att gjuta en bordskiva. Det gav mersmak att gjuta annat...
Ha det gott...

4 kommentarer:

  1. Oj så fint det blev. Vad duktig du är !Var får du alla dina fiffiga ideer ifrån ?Tänk så snyggt det är med betong i trädgården

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Supersnyggt betongbord!
    Bra utförlig beskrivning på hur du har gjort :=)
    Har själv tänkt i två sommrar att gjuta lite men har inte kommit igång ännu. Nu blev jag inspirerad av ditt snygga bord.

    SvaraRadera
  3. Hej Ingrid och Helen !
    Visst är betong ett spännande material. Det är lite som ett lotteri när det "brunnit" klart, tar ut det ur formen och får se resultatet.
    Spännande moment....:)
    Ha det bra...

    SvaraRadera
  4. Wow vilket snyggt betongbord, har tänkt jag ska göra ett men har inte kommit så långt än. Jätteroligt att se dina steg-för-steg bilder.
    Fina bilder i din blogg.
    Trevlig advent/Ninna

    SvaraRadera

Kul att du vill lämna en hälsning, det uppskattas !
Vänliga hälsningar/ Stina